Ve stopách Peregrinos - Kastilie

Nedaleko města Logroňo, u jezera na souřadnicích 42°26´59.36"S -2°30´3.99"Z postávají i místní camperisti, přijíždíme sem pozdě odpoledne, všude je tu živo a hlučno. Okolo malé přehrady je hodně zeleno, v lesíku s parkovou úpravou lidé využívají místa připravená na grilování a piknik. Přesto zde večer zůstáváme téměř sami, zvláště ve víkendových dnech se situace pravidelně opakuje. Chceme jezero objet na kolech, tedy by bylo dobré si ráno přivstat, s tím však máme malé potíže :-). Stezka je velmi dobře sjízdná, později dopoledne už přeplněná místními obyvateli.

předchozí část: http://www.camper.photo/clanek/ve-stopach-peregrinos-navarra/?clanekId=160

Jedeme i na trochu delší cyklo výlet do kopců a vinic, vždyť jsme v samém centru nejvýznamnější španělské vinařské oblasti Rioja. Jako inspirace nám skvěle poslouží offline aplikace mapy.cz v chytrých mobilních telefonech, jsou v ní vyznačeny všechny zdejší významné cyklotrasy stejně jako celá trasa Svatojakubské cesty. Do plánu výletu nutně zařazujeme i návštěvu nedalekého hlavního města vinařské oblasti Logroňa. Na březích Rio Ebro, největší španělské řeky, sídlili už Keltové a Římané, právě z keltského "gronio" (brod) je nejspíš odvozeno jméno města. Svatojakubskou cestu sem přivedl v 11. století král Sancho Navarrský a tím zajistil městu prosperitu.

Živo je především na náměstí, jehož střed zaujímá katedrála Santa Maria de la Redonda s barokním průčelím a dvěma dominantními věžemi ozdobeným čapími hnízdy. Nedaleko poutnické ubytovny pak najdeme druhý významný kostel města, Imperial de Santa Maria de Palazio, v jehož těsné blízkosti je do dlažby zabudovaná deska na hraní ve Španělsku velmi oblíbené dětské "husí" hry, kdy různými druhy zvířecích kroků je třeba dojít do cíle. I původ této hry má prý na svědomí Svatojakubská cesta, dostat se do cíle hry je prý stejně obtížné jako dojít do Santiaga de Compostela. Za povšimnutí stojí i zbytky hradeb se starou do kamene tesanou branou.

Jestliže prožijeme celý den v okolí Logroňa, abychom při svém putování postoupili dál na západ k Santiagu, přejedeme do Beloranda. Tam kromě příjemného náměstí s několika podniky, ve kterých můžeme nasát atmosféru života místních lidí u sklenky i když levného, přesto skvělého červeného vína, najdeme na souřadnicích 42°25´2.38"S -3°12´5.98"Z velmi příjemné místo k noclehu v obytném autě.

I tudy prochází Svatojakubská cesta a pokračuje po rozlehlé náhorní planině do hlavního města hrabství Kastilie a až do konce reconquisty (období boje Španělů za osvobození Iberského poloostrova od Maurů) hlavního města spojeného království Castilla y Leon, do Burgosu. Možnost pohodového zaparkování je na 42°20´4.99"S -3°42´35.64"Z. Parkoviště je situováno podél ulice v moderní zástavbě, do starého města odtud není daleko a použijeme-li k přiblížení třeba kolo. Míst, kde ho budeme moci, pochopitelně zamčené ke stojanu nebo sloupu, ponechat odpočívat po dobu naší procházky městem je podél hradeb mnoho.

Za vidění stojí především Arco de Santa Maria, velkolepě zdobená brána, jedna z původních dvanácti, kterými bylo možné vstoupit do ulic. Nejvýznamnější památkou města je Catedral de Santa Maria. Se stavbou chrámu se začalo v roce 1221 (město bylo založeno r. 884) a dokončena byla v 16. století. Jedná se o velkolepé dílo gotické architektury, stavěli ho nejlepší stavitelé své doby z celé Evropy. Dvě 84 metrů vysoké věže jsou symbolem Burgosu. Chrám má několik nádherných portálů, i vnitřní zařízení rozhodně stojí za prohlídku. Mimo jiné tady odpočívá španělský národní hrdina Cido se svou manželkou, nejspíš nejudatnější bojovník proti Maurům.

Krajina západně od Burgosu je mírně zvlněnou bezlesou a řídce osídlenou, avšak zpravidla zemědělsky obdělávanou planinou, jejíž nadmořská výška dosahuje až k 800 metrům. Bez použití GPS přístroje to však není vůbec patrné. Touto krajinou dojedeme až k jedné z nejpozoruhodnějších zřícenin na Svatojakubské cestě, ke kostelu St. Antón. Trasa dnešní silnice naprosto přesně kopíruje historickou trasu Svatojakubské cesty, prochází pod obloukem vysokého mostu, který kdysi spojoval klášter s kostelem. Klášter byl založen ve 12. století jako útulek pro poutníky, dodnes dochované zdi kostela pocházejí ze 14. a 15. století.

Jen kousek cesty dál narazíme na dominantu pevnosti na kopci a kláštera pod ním v Castrojerízu. Ten byl kdysi opěrným bodem v bojích proti Maurům, ale po jejich postupném vytlačení ztratil svůj význam. Pro dnešek jsme viděli už dost památek, můžeme si tedy dopřát asi 15 km dlouhý ne příliš náročný (jediné asi 2 km dlouhé stoupání) cyklovýlet po cestě, která je sice značena, nicméně velmi spoře. Výchozím bodem je odbočka z hlavní silnice ke klášteru, je tady dostatek místa pro parkování jednoho až dvou obytných vozů. Jen pár metrů po silnici zpět odbočuje zpevněná prašná cesta do mělkého údolí mezi holými kopci. Použijeme-li v chytrém telefonu staženou turistickou mapu z mapy.cz, spolehlivě nás dovede k odbočce na hřebínek i zpět k autu.

pokračování: http://www.camper.photo/clanek/ve-stopach-peregrinos-leon-a-galicie/?clanekId=162

Nocleh i se servisem WC nebo doplněním nádrží na vodu nám pak poskytne nedaleké městečko Fromista, na souřadnicích 42°15´53.47"S -4°24´45.02"Z najdeme oficiální místní STPL s parkováním bez poplatku, servis pak pořídíme za nepatrný počet EURo mincí. Ráno neopomeneme si prohlédnout zdejší kostel, byl v nedávných letech velmi citlivě restaurován a je považován za ukázku velmi čisté románské architektury. Druhou zajímavost najdeme na východním konci obce, prochází tudy kanál del Castilla. Sloužil k dopravě obilí a pozoruhodné na něm je, že na své pouti obilí na lodích překonávalo výškový rozdíl 150 metrů pomocí 49 jezů. U Fromisty se zachovaly jezy čtyři a překonávaly 14 výškových metrů. Rozhodně nešlo o úplně bezvýznamnou stavbu, v době po jejím vzniku se po kanále denně pohybovalo na 400 lodí s obilím a jejich pohyb směrem k Atlantiku zajišťovali mezci.

3/2017

Úvod Výlety Cestopisy Tipy a zajímavosti Příběhy Kontakt Přihlásit se Nová registrace