Když prodloužený víkend proprší - čas na břehu Ohře

Moc dobře si pamatuji doby, kdy jsem jak k ikonám vzhlížel v kalendáři na nový rok k červeně označeným dnům státních svátků. A čekal jsem, který z nich prodlouží víkend.

Když pak nastal takový, jaký byl ten poslední kolem sv. Václava, tedy propršený, studený a k cestám nevlídný, propadal jsem čirému zoufalství. I dnes ty mapy v mozkovém software silně ovládají mé emoce, přesto se však alespoň občas protápu k nějakému bdělejšímu stavu, abych si uvědomil některá zásadní fakta. Například že propršený prodloužený víkend nemusí být katastrofou téměř se rovnající pozitivnímu testu na v posledních dnech oblíbený bacil.

Sváteční dny jsem poměrně intenzivně věnoval jednak zpracování obrázků i textu z výletu za borůvkovými knedlíky a jednak hledáním lokality, kde si užijeme alespoň pár hodin sluníčka ve víkendu, kterým jsme se rozhodli si prodloužit ten prodloužený. A tak jsme v pondělním podvečeru zdravili vracející se karavanisty s jemným nádechem pošklebku, který produkovala naše ega. Měl jsem vymyšlen výlet podél Ohře na kolech na první den, pak se uvidí.

Vidělo se hned úterní ráno, kdy se slibované sluníčko zapomnělo někde nejspíš u západních Němců, možná se tam cítilo zdravotně jaksi bezpečněji, sleduje-li všechna zpravodajství stejně intenzivně jako většina populace. Mohli bychom si pospat, kdybychom si před pár měsíci nepořídili pravidelný budíček těsně před kuropěním v podobě chlupatého a ostrými drápky a zoubky vybaveného kotěte. Jsem moc zvědav, jak se bude pojišťovna tvářit, až ohlásím škodu vzniklou vandalismem na interiéru našeho Malibu a za vandala označím to černé oddaně předoucí koťátko.

Děšť vytrvale bubnuje na střechu auta a já ve stavu někde mezi mdlobou a polospánkem po očku sleduji hladinu Ohře, spíme v její těsné blízkosti. A místo je to úžasné, z mého pohledu nesdělitelné, nicméně z pohledu toho, kdo ho zveřejnil v nejmenované aplikaci nejspíš brzy jeho následovníkům zapovězené. Nechci být škarohlíd, aplikuji, bohužel, už jen nabyté zkušenosti. Jedinou ochranou tomu plácku může být nepříliš pro obytná auta dobře průjezdná úzká cesta. Před polednem už nutně potřebujeme nějakou změnu polohy, strýček google nabízí nedalekou Budyni nad Ohří s právě otevírající kavárnou. A norská teta rosnička zase zatvrzele vykřikuje, že nad námi je modrá obloha ozdobená slunečními paprsky. Že by do serióznosti těch dvou také zasáhla senzace chtivá média?

Pravdou je, než najdeme vhodné místo k zaparkování v malém městečku, můžeme těch pár metrů vyrazit už bez deštníků. Do kavárny i ke hradu. Rozmýšlíme si, zda chceme prohlídku interiérů, když přichází skupina mírně seniorních turistů přesně o jednoho překračující "normu" covid divadla. Naštěstí paní průvodkyně "neumí" do deseti, tedy nemusejí losovat, kdo z prohlídky vypadne. A za nás rozhodli jiní tak, jak bychom se asi rozhodli i my.

Na kolo nemáme ani pomyšlení, i když se oblačnost trhá a slučníčko i těm největším nedůvěřivcům dokazuje svou existenci. Po několikadenních deštích je blátivo všude. Na pěší turistiku nejsme zcela dobře nastaveni, vymýšlíme náhradní program. Za prvé, do Žernosek pro víno. Žernosecké je pro mě top v produkci českých vinařů, jen na burčák si musíme nechat zajít chuť, pro špatné počasí se pár dní nesklízelo a tedy není z čeho "vařit". Za druhé, koťátko chce ven "do divočiny" a my ho chceme naučit na postrojek a na vodítko, jedeme tedy koupit ty propriety. Za třetí, už dlouho jsme neulovili žádný geo poklad, spojíme tedy návštěvu okolních turistických zajímavostí s hledáním krabiček. Tak se podíváme ke tvrzi i středověkému mlýnu v Brozanech, ke klášteru v Doksanech a nakonec obejdeme i symbolický lužní les chráněný rezervací na břehu Ohře. Původně z nouze, později příjemné odpoledne zakončíme tam, kde jsme dnešní den začali, na pěkném "tábořišti" u Ohře.

Ráno přejedeme pár kilometrů zpět do Doksan, pokud opouštím auto na celý den, raději parkuji v místech "mírného pohybu občanů". Společnost nám pro první kilometry cyklovýletu bude dělat červená značka, Brozany jen projedeme. Cesta se brzy přichýlí k Ohři, stává se z ní rozblácená pěšina, při prudkém sestupu s těžkými elektrokoly k hladině bychom potřebovali nějaké jistící vybavení a hlavně mačky. Ty by však také brzy obalily blátem, soudě alespoň podle vzezření pneumatik našich kol. Naštěstí ten úsek není dlouhý, po chvíli vjíždíme na širší sice ještě trochu klouzavou přesto s trochou opatrnosti už sjízdnou lesňačku. K mostu v Břežanech už jedeme po asfaltu, najdeme tu další skrýš krabičky a opustíme značku.

Proti proudu řeky vede dobře sjízdná a místními používaná travnatá cesta do Žabovřesk, pak musíme chvíli po hlavní silnici. Za ní jak na přehlídkovém molu vystupují jednotlivé kopce Českého středohoří, pohledu dominuje nejbližší Házmburk s jeho hradními věžemi. V Radovesicích se znovu vracíme k Ohři a přejíždíme nejbližší most, také skrývá poklad. Opačný břeh kopíruje sice slalom mezi loužemi vyžadující, přesto zpevněná komunikace, dovede nás zámku v Libochovicích. Ještě se pokouším Haničku "ukecat" na pár kilometrů proti Ohři a pak po cyklostezce zpět, mé argumenty a vůle jsou však chabé a jak brzy pochopím, i ke svému prospěchu neuspějí.

Také pro trasu zpět k autu využíváme z části červenou značku a cyklotrasu, z části neznačené zpevněné cesty, abychom se vyhnuli hlavní silnici. Značky nás vedou přes Kostelec nad Ohří do Budyně, nejdřív kolem rezervace na Myslivně, z té však mnoho nevidíme. Naopak ještě jednou je nám dopřán pohled na jižní strmé svahy kopců Českého středohoří, pak už projíždíme náměstím vodním hradem proslaveného městečka. "Zadní" cesta do Pístů a především námi zvolená zpevněná blíž k Ohři nám nabídne netradiční pohled na Říp, pak ještě pár kilometrů silnicí a jsme zpět u auta. Končí nám "víkend uprostřed týdne", nemusíme však truchlit, máme v hlavách plány na další výlety a díky skvělému zázemí obytného auta naše sezóna nikdy nekončí.

10/2020

Úvod Výlety Cestopisy Tipy a zajímavosti Příběhy Kontakt Přihlásit se Nová registrace