Ještě kousek z Krušných hor

Krušné hory lze projet za den nebo za dva, silnice kopírující hlavní hřeben někde širší a jinde zase uzší tu rychlost dovolí. Nebo občas odbočit, projet se kousek na kole, projít se pěšky, to se cesta protáhne na týden a nebo i na dva. Pro mě se staly mou celoživotní láskou. Konec léta, počátek podzimu, to tam bývá snad nejkrásněji...

Když jsem prvně přijel do Kaleku, hřebenové vísky na samé hranici, byla už tma, nebe plné hvězd. Vestavbu jsem odstavil na panelové ploše zdevastovaného bývalého JZD, ihned jsem zatápěl v kamnech. Občasné vyvenčení se bez přistrojení alespoň fleecovou bundou bylo hazardem se zdravím. Ráno se ukázalo, že stojíme blízko pod bílým kostelíkem, že obloha se dnes jeví jako průzračně modrá a výhledy budou daleké.

K prvnímu z nich jsem už na kole vyjel pod les po Volárenské silnici, tady je poslední místo, kam lze vyjet i autem, prostory pro otáčení se těch obytných však prověří zručnost každého jejich pilota. Za to pohled západním a severním směrem v tichém jasném ránu dává zapomenout na všechny útrapy ať už řidičům nebo cyklistům. Dál mě úzká lesní asfaltka vede k Volárenskému rybníku, takových najdeme po horách spousty, sloužily jako zásobárny vody potřebné k provozu důlních a hutních zařízení. Dnes jsou úchvatnými doplňky, modrými korálky umocňujícími krásu krajiny k podzimku už zlatavých travin a temně zelených smrkových lesů.

Kolem vrchu Strážce a bývalé hájovny Volárna sjíždím do mělkého údolí Kelčského potoka, pak už ve společnosti modré značky stoupám do Rudolic v Horách a na Lesnou, horský hotel nad vsí tvořenou převážně po rozlehlých pastvinách poházenými chalupami. Příliš se v poněkud komerčním areálu nezdržuji, sem je možné vyjet auty a tedy sobotní polední čas se tu podobná ruchu Matějské pouti z časů, kdy ještě v Praze otevírala světskou sezonu. Z části po cyklostezkách, zčásti po červené hřebenovce se vracím do Kaleku, čeká nás ještě odpolední tentokrát kulturní program.

Součástí městečka Olbernhau je areál budov bývalé hutě Saigerhütte dnes zapsaný stejně jako mnoho dalších památek na důlní a hutní činnost v Krušných horách do knihy světového kulturního dědictví UNESCO. V letních víkendech tu často pořádají různé akce od kultury až po ukázky starých technologii zpracování kovů, v hrázděných domech najdeme i hospůdku na kávu a štrůdl s vanilkovým krémem. Zpět do Čech se vracíme přechodem v Brandově, na chviličku a procházku zastavujeme i v Hoře sv. Kateřiny. Jak krátká vzdálenost dělí obě městečka od sebe, tak obrovský je rozdíl v jejich atmosféře, v Krušných horách si při přecházení hranice často vzpomenu na pohádku Pyšná princezna a hranici mezi zemí krále Miroslava a Půlnočním královstvím. Vždyť exodus obyvatel z "české" strany na tu saskou tady probíhá už od třicetileté války.

Také další den se ještě "otřu" o zbytky staré hutě, to však budu mít naprosto jiné starosti, budu se nacházet v nejnižším bodu cyklo výletu a budu přemýšlet, jak své svalstvo ukecat k výjezdu zpět na pláně. Tentokrát vyrážím z Načetína, blízkého souseda Kaleku, údolí Načetínského potoka mě hodně dlouhým sjezdem dovede do Brandova a Olbernhau. Jen celá cesta je skryta v lesích, po neměcké straně je vedena silnice, tedy si užívám jízdu samotnou a pozornost věnuji lesní cestě. Od Saigerhütte stoupám po modře a červeně značené turistické cestě, jen tak se můžu na údolí Rothental podívat alespoň trochu z výšky. Na pláně se vracím u Rübenau, to je dnes první místo, kde se můžu rozhlížet do daleka. Po příhraniční kamenité cestě pak sjíždím zpět k autu.

A protože nám ještě zůstalo trochu času a bylo by škoda nevyužít slunečných teplných dní, i nedělní výlet protahujeme o malou "kulturní vložku", když vystoupáme na Hněvín, bývalý hrad, dnes spíš atrakci a výhledový bod nad průmyslovým Mostem. Naposledy vzhlížíme k souvislému pásu Krušných hor a moc se těšíme na další jeho návštěvu a poznávání.